Monday, May 14, 2012

Keizer Mark I ?? maar alles in het landsbelang!         

 

Stop het rotten van onze democratie

Marcia Luyten, NRC 12 mei 2012


Een gedachte-experiment. Stel dat Emile Roemer de verkiezingen van 12 september wint. Samen met Geert Wilders wil hij Nederland uit de Europese Unie halen, maar demissionair premier Rutte vreest dat Nederland dan naar de knoppen gaat. In een poging het land te behoeden voor een destructieve recessie, belt Rutte met de stafchef van het Nederlandse leger. Ook de baas van de nationale politie komt naar het Torentje. Uitkomst: de demissionair premier blijft nog even aan.....

===========================================================

Mijn reactie:

Luyten goed op dreef, lang verhaal, soms gecompliceerd, maar de boodschap komt wel over. Wat ik er vooral in lees is dat de aloude “Verdeel en Heers” politiek vermoedelijk weer ergens naar toe werkt, hoe en wat, dat zullen we meemaken.

De vergelijking met het oude Rome dringt zich op. Caesar kreeg even ruimte van de senaat om problemen op te lossen. Voor het gemak, en vooral natuurlijk in naam van het landsbelang (hee, Rutte noemt dat het “magische woord” ook steeds meer…), benoemde hij zichzelf tot dictator voor het leven, waar dan weer ons woord “keizer” van is afgeleid. Hee, ook dat verklaart al veel, zo doe je dat dus.

Kortom, l’histoire se répète, wat kunnen en moeten we daarvan leren, al is het tegen beter weten in. Beelden van 14-18 en 40-45 komen ook naar boven... Moeten we ons zorgen maken?

Toeval bestaat niet, maar is wel net zo logisch als onvermijdbaar. De wet van Murphy bestaat echter wel en samen met het “Peter Principle” is dit een gevaarlijke combinatie.

We stonden erbij en keken ernaar. Voer voor journalisten. Ik denk ook niet dat Rutte fantasieën heeft over legergroen met epauletten en centripetale macht, maar het proces waar hij en met hem andere Europese leiders in verzeilt geraakt is, kan soms een eigen dynamiek krijgen. Wat velen vergeten, of niet weten, is dat Hitler in het begin in het zadel is gehesen door vooral de farmaceutische industrie, die droomde van één grote onbelemmerende Europese markt voor zijn producten. De rest is geschiedenis.

Rutte heeft het ook steeds meer over het grote belang van de afzetmarkt voor Nederlandse producten. Toeval? Ik maak uiteraard geen vergelijking, maar er zijn wel overeenkomsten voor de oplettende lezertjes.
Europa onder één bestuur. Caesar droomde ervan, de farmaceutische industrie eveneens en nu is het dan de beurt aan dictator nr. 3. Brussel.

Elk voordeel heeft zijn nadeel. Een van die nadelen is de bijkomende democratie. Begonnen in het oude Griekenland om problemen op te lossen, maar altijd vooral gericht op de korte termijn. Laten we niet vergeten dat de democratie begonnen is door je voorkeur op een scherf te kerven, dus eerst moet je wat kapot maken om het te herstellen. De Grieken weten er alles van; democratie lost geen structurele problemen op, geven alleen uitstel totdat de meest geschikte dictator zich aandient. Dan eet de revolutie weer zijn eigen kinderen op en beginnen we weer met een “schone” lei. Berlusconi weet er alles van.

Wie is de volgende? Wie het weet mag het zeggen. De toekomst is vaak een spiegel van het verleden en we weten hoe het met Caesar en andere Europese groot dromers vergaan is. Wie trekken er in Brussel nu echt aan de touwtjes? Wie is eigenlijk “Brussel”? Unilever, Shell, BAE Systems, Bill Gates, Tata, of nu al China? Wie heeft het meeste belang bij die ene, grote Europese markt?

Was de toelating van Griekenland een gecalculeerde vergissing? De daardoor ontstane chaos heeft toch ook weer veel voordelen. Welke grote “leider” gaat het oplossen en hoe zal het bijbehorende “zwarte pieten” uitpakken, wie krijgt de schuld van de problemen, waar gaan we onze pijlen op richten? Weer op links, of op de democratie? Een bevolkingsgroep of toch maar een religie.

Alles is goed, als het zich maar niet massaal kan verdedigen, dan het vuurtje goed aanwakkeren en er alles aan doen dat de strijd lang duurt. Dat loont het meest. Wordt vervolgt.

...

No comments:

Post a Comment